Puur genieten en een beetje gemis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu Puur genieten en een beetje gemis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu

Puur genieten en een beetje gemis

Blijf op de hoogte en volg Willeke

10 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Het eerste, en sowieso niet het laatste, avondje stappen is een feit. Waar ik in Nederland mij irriteer aan de agressieve en beukende mensen, waar ik wacht op lekker dansmuziek en waar je in de drukte en de warmte amper kunt bewegen werd hier de hele tijd fijne muziek gedraaid, iedereen danste, het was in de open lucht waardoor er een lekker windje was en het was aan het water; geweldig. Ik heb me echt prima vermaakt! De taxirit was weer één grote beleving, het was een best kleine auto (foto), we zaten weer met z’n 4en op de achterbank en de muziek stond zo ongelofelijk hard dat ik dacht dat ik nooit meer zou kunnen horen. Ik heb wel eens voor een box op een festival gestaan maar dat was er niks bij. Al dreunend met Bob Marley in onze oren kwamen we gelukkig wel veilig thuis.

Het weekend hebben we lekker uitgerust, we hebben gezwommen in een zwembad bij een Hostel, zijn 2 keer heerlijk uit eten geweest en hebben een geweldige kerk gevonden. Afgelopen weekend zijn we naar White Beach geweest, super mooi strand en in het water lekker piranha’s. Ze komen ‘soms’ door het hek, ik ben gelukkig niet gebeten. We hadden een strandhuisje gehuurd(foto), voor de schaduw. Maar alsnog flink verbrand, de zon is echt super fel . Op het strand heb ik nog een stukje geschreven (foto), ik heb het uitgetypt voor de mensen die leuk vinden om te lezen, het staat onderaan de blog.

Verder dit weekend nog iets super moois gedaan; dolfijnen gespot bij zonsondergang. We gingen heel hard op de boot en het was echt geweldig. De dolfijnen helaas niet goed op de foto gekregen omdat ze zo snel zijn maar we hebben er heeel veel gezien. Was echt geweldig!

- Margreet en ik lagen lekker in de zon op onze veranda. We hadden een scherm gemaakt waardoor voorbij rijdende mannen ons niet zouden zien en durfden eindelijk in onze bikini in de zon. Ineens begonnen Margreet en ik zo hard te gillen dat Mariëlle dacht dat we ontvoerd werden. Hoe het precies ging weet ik niet meer maar er rende een velgroene salamander over onze benen en rug. Ik had die ochtend net in Psychologie Magazine gelezen wat er in je lichaam gebeurd als je angst hebt, kon ik gelijk ervaren hoe deze adrenalinestoot je energie geeft.

- Ik vertelde in één van mijn vorige blogs dat Sander mij een roos had gegeven voor Valentijn. Op www.surishop.sr staat mijn foto, best grappig.

- We hebben onze eigen thuisbioscoop waar we in de avond lekker filmpjes kijken. (vooral voor Pieter en Frits is dit heel intiem zoals je kunt zien op de foto)

- Ik ben mijn eigen Vis en Kip winkel begonnen (foto)

- We zijn naar de bioscoop geweest (Non-stop, goede film!) De bioscoop kost hier maar €2,- en de zaal is heel groot. De mensen lachen en klappen hier om ELKE grap, ook om dingen waarvan ik niet wist dat het grappen waren. Ik heb nog nooit zo hard gelachen in de bioscoop, en dat voor een actie thriller.

- We hebben net gesprek (skype) gehad met school, ze zijn best positief en we kunnen weer verder!

Hoewel ik veel leuke dingen meemaak hoeven jullie niet bang (of blij..) te zijn dat ik hier blijf. Er zijn ook een aantal dingen die ik zeker mis in Nederland.

- Als eerst heb ik zin in Nederland om jullie allemaal. Het is hier heel gezellig en ik ben blij dat ik met zulke leuke en lieve mensen weg ben maar ik mis jullie wel. Ik kijk soms best wel uit naar 2 mei:)

- Daarnaast mis ik het veilig fietsen, op fietspaden zonder gevaar voor eigen leven. Je fietst hier op de autoweg, vaak vlak naast een diep geul en putten zonder deksel die wel een paar meter diep zijn. Soms zitten er ineens gaten in de weg, dan moet je uitwijken maar dat lukt niet altijd omdat er super veel auto’s rijden, de hele dag die ook nog eens non-stop toeteren. Je moet heel goed op de weg letten maar dat is lastig omdat ik word afgeleid door alle mensen, dieren, huizen en auto’s. Daarnaast is het nog steeds wennen dat je steeds van rechts wordt ingehaald. Dus ik kijk uit naar de rustige fietspaden in Nederland.

- Ik mis het veilig rijden op de weg, soms denk ik dat we doodgaan in de taxi. Pas reden we 120 waar je 50 mocht, de taxichauffeur leek wel stoned en ik was blij dat we thuis waren.

- Tot slot mis verse koffie, variatie in groenten en fruit, water uit de kraan drinken en slapen zonder airco (zonder dat ik me kapot zweet) Maar dat zijn luxeproblemen. Ik heb nog 7,5 week te gaan en daar ga ik volop van genieten.


Dan nu nog even stukje wat ik had getypt op het strand:
Het zand schuurt tussen mijn tenen, de zon brand vol op mijn hoofd. Ondanks mijn strohoed en ondanks dat het al bijna 17.00 uur is. Om mij heen zijn mieren op zoek naar voedsel, ze lopen over mijn voeten en klimmen over de bulten zand die zijn gevormd door mensen die langzaam door het zand hebben gewandeld. Langzaam pratend, lachend en genietend van het warme zand onder hun blote voeten. Als ik mijn hoofd optil, van mijn papier afwend en richting het water kijk, zie ik spelende bruine kinderen. Hun speelse gelach hoor ik door de muziek uit mijn oordopjes die Yann Tiersen afspelen heen. Het bruine, tropische water zakt steeds verder naar achteren en het strand wordt groter. Aan de schaduw van de palmboom achter mij zie ik dat de zon steeds verder onder gaat. Nog een uurtje, dan komen de muggen. Margreet wijst mij op de maan die al licht verschijnt hoog boven ons. Over twee uur is het niet de zon, maar de maan die dit mooie strand van licht voorziet. Maar aan de zon is dat nog niet te merken. Hij brand hard op mijn net bruin geworden huid. Als ik naar links kijk zie ik mijn eigen schaduw; een meisje met een hoed, een vlecht en een pen in haar hand. De themesong van Amelie klinkt nu in mijn oren. Ik besluit nog even van dit heerlijke moment te genieten en sluit mijn ogen. Tevreden denk ik terug aan deze heerlijke dag op White Beach.

  • 10 Maart 2014 - 16:36

    Mam:

    Hoi Lieve Wil,

    Fijn dat je zo geniet van alles, met het lezen van jou verhaal zie ik je weer voor me.
    Ik begin je ook wel te missen maar ik weet dat het je goed gaat en dat maakt dat het niet als naar aanvoelt. Het is een goede manier van missen, zo voel ik dat.
    Je hebt weer van alles beleefd, het meeste wist ik wel maar als je het zo leest komt het wel dichtbij. Komt ook door je manier van schrijven, dat is voor mij puur genieten.
    Succes met het onderzoek, wel fijn dat school tevreden is en jullie weer verder kunnen.
    Heel veel liefs uit een zonnig en warm Hardenberg. Xxxx
    Wel goed blijven uitkijken met het fietsen

  • 10 Maart 2014 - 17:17

    Tante Gerda:

    Hoi Wil,
    voor het mooie weer kun je terugkomen,haha het is hier ook heerlijk en dat zonder airco,[HAHA] heb je die jongen nog gebeld van Buitenhuis die in Suriname woont?omdat je de vorige keer zei dat je nog geen leuke kerk had gevonden en nu dus wel,das hastikke mooi,maar was wel benieuwt als je hun gesproken had?je had die mail van mij toch wel gekregen?
    nou ik hoor het wel,geniet ze enne tot de volgende blog,altijd weer leuk die verhalen.

    liefs Gerda en ook vanuit een zonnig Holland,zit met Demi de hond op ons dakterras,heerlijk.

  • 10 Maart 2014 - 19:05

    Pap:

    Ha die Wil,

    Fijn dat je tijd hebt om daar zo te genieten,leuke foto's
    Voor dat je het doorhebt vlieg je weer naar Schiphol.
    het was gisteren gezellig dat je via skype ook bij Rosalie was.
    Veel succes met je opdracht daar en de groeten.

    pap



  • 10 Maart 2014 - 19:20

    Judith:

    Zucht... Mooi verhaal... Veeeels te kort! Enjoy!

  • 11 Maart 2014 - 10:11

    Anje:

    Hoi Willeke, net je verhaal gelezen en paar keer gewoon moeten lachen om jouw manier van schrijven en de grappige dingen die je meemaakt. Je laatste stukje kan trouwens zo een boek worden, dus ik daag je uit om verder te schrijven op die manier! Maar goed dat je melde dat jullie met de opdracht verder kunnen, anders zou je nog vergeten dat het niet puur en alleen vakantie is wat jullie daar hebben. Maar heerlijk hoor, al die tropische verhalen en foto's. Wel jammer dat je hier al die record-temperaturen mist, het lijkt hier ook een beetje zomer! Zag ik op facebook nou nog een aapje voorbij gaan? Ik ben heel benieuwd of dat echt is. Nou, pas goed op jezelf, want ik vind het helemaal niet leuk dat taxichauffeurs en automobilisten daar niet wat zuiniger op jou zijn! Geniet nog maar lekker en succes met het vervolg van de opdracht! Dikke knuffel! xxx

  • 12 Maart 2014 - 09:38

    Ferdinand :

    Hoi Wil!

    Mooi verslag heb je weer geschreven, leuk!

    7,5 week nog maar?! Gaat echt super snel.
    Succes nog daar en geniet van al die hilarische dingen die je daar meemaakt, komt vast nog wat bij de komende weken.

    Tot onze volgende FaceTime sessie, was gezellig afgelopen zondag!

    Groetjes
    Ferdinand

  • 23 Maart 2014 - 22:37

    Gekelien:

    Ha Willeke,
    Had zojuist je lieve zus aan de telefoon. Het is tenslotte zondag. :-) Ik hoorde van haar hoe leuk jij het daar hebt. Nu zit ik lekker te gluren op je pagina en lees met plezier je stukjes die je hebt geschreven. Wat gaat de tijd snel zeg. Voor je het weet ben je alweer terug in Nederland. Ik wens je nog een hele goede tijd toe daar en kom nog wel weer eens terug om je verhalen te lezen.
    Groetjes Gekelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 9954

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Suriname2014

Landen bezocht: