Het kan nog mooier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu Het kan nog mooier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu

Het kan nog mooier

Blijf op de hoogte en volg Willeke

30 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Dacht ik vorig weekend de mooiste omgeving te hebben gezien, denk ik nu dat ik dat afgelopen weekend heb gezien. Opnieuw heb ik een geweldig weekend gehad; een hele andere, prachtige natuur.

Tussen de weekenden door zijn we bezig met het onderzoek natuurlijk. In de middag gaan we soms zwemmen omdat het belachelijk warm is beginnen we vaak vroeg in de ochtend. Hopelijk kunnen we komende week beginnen met onze interviews, we wachten nog op goedkeuring van school..

Maar nu dit weekend, we werden vrijdag om 6.00 opgehaald. Het was dikke 3 uur rijden en het was heel eng. De chauffeur reed heel hard, echt heel hard. Door slingerbochten ging hij met 140km per uur en we hadden geen gordel achterin. Gelukkig hebben we geen ongeluk gehad want we hoorden gisteren van de buurman dat het daar nog wel geregeld voorkomt. Ik heb me voorgenomen om de volgende keer te vragen om zachter & voorzichtiger te rijden. Vanuit de taxi moesten we varen met een klein bootje, dat was heerlijk. Er zijn daar super veel mooie gekleurde vogels, ik heb geen idee hoe ze allemaal heten maar het was heel erg mooi. Na 3 kwartier varen kwamen we op een open meer waar een huisje in het water stond; dat was ons onderkomen. We moesten even wennen aan het idee dat we niet van het huis af konden zonder het water over te gaan maar toen we gewend waren hebben we 2 dagen vol genoten. Het water was redelijk zout, het zoete water uit de rivier en het zoute water uit de zee komt daar samen. Het water uit de kraan was zout & dat was best vies met tandenpoetsen en afwassen. Het waaide heel hard, ook in onze kamers waardoor het lekker koel was. Ik zal de hoogte punten van het weekend op een rijtje zetten:

- We gingen kanoën, dat was grappig want ik kan dat niet zo goed. En onze hele kano stroomde vol met water waardoor we zeiknat waren. De zon brandde als een malle, al voelde je dat niet zo goed omdat het zo hard waait. Erg lekker maar ook gevaarlijk want de zon is net zo fel als op het land.

- We gingen mee om een net uit te zetten voor de vissen die we die avond zouden ophalen en de volgende dag zouden eten. De omgeving was zo mooi!! Het deed me denken aan de plaatjes die ik wel eens heb gezien over hoe het paradijs het uit ziet. De zon scheen op het water en we zagen opnieuw veel vogels. Ook sprongen er vliegende vissen rond onze boot. Ik heb geholpen met de netten, je zakte soms tot je knieën in de modder, was wel moeilijk lopen.

- In de avond gingen we op zoek naar Kaaimannen (soort krokodillen). Het was donker, dooooodstil als de motor van de boot uitging. We schenen met zaklampen over het water en de ogen van de kaaimannen lichten dan op zodat we ze konden vinden. Voorop stond en jongen met een stok en een touw om ze te vangen. 1 keer lukte het om de lus om zn nek te doen maar het hij was te zwaar (2 meter lang!) dus het lukte niet om hem uit het water te krijgen. Ik vond het best spannend omdat het zo donker was en die dieren overal zaten.

- We hebben echt ontelbaar veel sterren gezien, helaas lukt het niet om dat op de foto te zetten maar het was super mooi. Er was geen licht van steden of dorpen en het was heel helder, we hebben ook vallende sterren gezien.

- Ik heb zelf gevangen vis, krab en garnalen gegeten. Heeerlijk was dat, ze kunnen goed koken hier. Natuurlijk ook kip en rijst gehad.
- We hebben een modderbad gehad, het schijnt dat het modder is die heel goed voor je huid is en dat huidproducten hier ook modder vandaan halen. Het was in ieder geval heerlijk, wel apart omdat je helemaal wegzakt maar geniaal om te doen.

- In de bus heb ik nog een blunder gemaakt. De dag ervoor had ik van een klein jongetje een mop geleerd over 3 chinezen in een bos. Pieter vroeg mij om die mop te vertellen voor de camera, toen ik even bezig was besefte ik dat voor ons 2 chinezen zaten. Het grappig is dat het op de film staat, ik schaamde me wel even.

En toen was het weekend weer voorbij, helaas moesten we nog helemaal terug. Gelukkig hebben we in het bootje nog aapjes gezien! Tante Anje, ik heb mijn best gedaan om ze op de foto te zetten. Op 1 foto zie een aapje, je moet wel heel goed zoeken. Na de boottocht moesten we in een busje, heeeel lang en heeeel warm want er was geen airco en de zon brandde fel. Het was op het warmst van de dag en echt afzien, ook deze meneer reed weer erg hard en we hebben er bijna 4 uur over gedaan want we moesten de Chinezen nog naar huis brengen. Maar ondanks dat was het een geweldig weekend. Ik heb zo veel mooie schepping gezien dat ik er weer ben bij stilgezet hoe groot God is dat hij dit gemaakt heeft. Ik kan niet begrijpen dat mensen geloven dat zo iets moois per toeval ontstaan is.

Vanochtend zijn we weer naar de kerk geweest, erg mooie dienst gehad met getuigenissen van jonge en oudere mensen. Geweldige afsluiting van dit weekend.

  • 30 Maart 2014 - 19:42

    Mam:

    Lieve Wil, wat was het weer mooi om te lezen dat je zoveel moois mag meemaken.
    Ook de foto's lieten weer goed zien hoe jullie genieten.
    Succes de komende week met het onderzoek en sterkte met de warmte.
    In Nederland is het ook prachtig weer dus wij genieten hier ook.
    Liefs mam

  • 30 Maart 2014 - 20:33

    Pap:

    Hallo lieve Willeke,
    Fijn dat je weer zo hebt kunnen genieten van de natuur en de dingen die je daar meemaakt.
    Nog mooier dat je hier de hand van God in ziet.
    Als je straks in Nederland weer wilt vissen, er staan vishengels in de schuur.
    Geniet nog even want voor je het weet........... .
    Groeten pap

  • 30 Maart 2014 - 21:13

    Simone:

    Super leuk, hele dikke kus en ik spreek je woensdag! Wel een beetje voorzichtig gaan doen hoor!

  • 31 Maart 2014 - 13:24

    Sander:

    Haha goed idee. Kom Wil, we gaan een keer vissen :D

  • 31 Maart 2014 - 14:10

    Tante Gerda:

    hoi Wil,

    wat heb je weer een leuk verhaal neergezet echt heel bijzonder meid!!!!! heerlijk dat je zoveel ziet en beseft dat de wereld er zo mooi uit kan zien toch? enne de volgende keer ga je zelf maar achter het stuur als ze zo hard rijden,keizers is toch niet normaal meer zo hard door de bochten,rare Surinamers hoor!!!!!haha.
    nou geniet ze nog en kzie uut naar je volgende spannende verhaal.

    veel liefs uit een warm kampen,Gerda.

  • 31 Maart 2014 - 19:22

    Anje:

    Lieve Willeke,

    Wat bijzonder dat je weer zo veel moois gezien hebt! Ook ik word er stil van...Maar niet daar blijven hoor! We kunnen je hier niet missen! (Je moet straks misschien wel een aantal weken vrij vragen om alles te verwerken.) Volgens mij heb ik de aapjes gespot. Bedankt! Leuk dat je er aan dacht. En leuk dat je zo regelmatig schrijft, want het is super om met je mee te kunnen genieten! Liefs en succes nog met jullie onderzoek! xxx tantAnje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 9950

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Suriname2014

Landen bezocht: