Het wordt hier steeds warmer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu Het wordt hier steeds warmer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu

Het wordt hier steeds warmer

Blijf op de hoogte en volg Willeke

27 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Voor mijn idee wordt het steeds warmer, de zon schijnt meer en het regent steeds minder. Dat hoort ook want het regenseizoen is bijna afgelopen. Overdag kun je eigenlijk niet in de zon zitten, laat staan fietsen. Al mijn zweetklieren spoelen wel lekker door, dat is één voordeel.

Momenteel is de stroom uitgevallen, een groot drama want we kunnen niet meer op internet en mijn laptop doet het nog 1 uur en 9 minuten. Ik vond het wel weer tijd voor een blog dus ik maak van deze internetloze ochtend/dag/week? maar gebruik om mijn blog te schrijven.

De vorige keer dat ik mijn blog schreef ging het nog niet goed met ons onderzoek, nu gelukkig wel. We zijn druk bezig met verslaglegging en het doen van interviews. Vooral dat laatste is leuk, op ons fietsje door Paramaribo op bezoek bij instellingen en stichtingen. (foto interview) We krijgen echt hele erge, trieste en onvoorstelbare verhalen te horen. Op mijn blog kan ik hier weinig over schrijven maar ook in dit land is erg veel ellende, vooral bij kinderen/jongeren. Ik hoop dat onze onderzoek en onze aanbeveling hier verbetering in kan aanbrengen.

Naast ons onderzoek doen we ook leuke dingen, we zijn bij een dierentuin geweest waar we veel dieren hebben mogen bewonderen. Vooral de apen vond ik leuk omdat ze zo op ons lijken.(foto)

Ook zijn we bij Fort Zeelandia geweest hier werd veel verteld over de geschiedenis van Paramarbio en de rol van de Fransen, Engelsen en vooral Nederlanders hierin. We hebben veel geleerd over de slavenhandel waar we de dag erna ook een film over hebben gezien (12 years a slave, zeker een aanrader al gaat die niet over Suriname). Ook zijn op Fort Zeelandia de decembermoorden gepleegd, en werden misdadigers daar gemarteld. Interessant museum is het. (foto)

Ik vertelde de vorige keer over onze Chinese buurman die de hele dag films kijk. Hij en zijn vrouw zijn vorige week bij ons op bezoek geweest om ons eten te brengen. (foto) Wat een hilarische mensen zijn dat, de enige woorden die ik verstond waren China & baby. Ze zijn helemaal gelukkig want ze zijn in verwachting van een zoon, over 1.5 maand gaat ze bevallen. Zullen we vast veel van meekrijgen van deze bevalling aangezien ze geen ramen hebben….

- Soms zijn de winkels ineens dicht en hebben we alleen maar vage ingrediënten om mee te koken. Pieter en ik hadden pas kip met tomaten puree en pasta, is best raar voedsel geworden. (foto)

- We zitten vaak op terrasjes wat te drinken, vooral als we een interview hebben gehad (foto) Ze hebben hier veel leuke tentjes (Gerda, ik heb Broki nog niet gevonden!)

- In de dierentuin wilden Mariëlle en ik met een struisvogel met onze duckface op de foto maar de struisvogel vond dat niet zo leuk.. (filmpje)

Tot slot, afgelopen maandag hebben we ons visum verlengt. Ging best snel alleen de mensen waren wel super chagrijnig en boos op ons, geen idee waarom. Het leuke van dit ‘uitstapje’ was de terugweg. De taxichauffeur was een echte held, hij zette een CD op met allemaal oude muziek. Het eerste nummer was ‘Girls just wanna have fun’. De muziek ging erg hard & hij ging ook los achter het stuur. Pieter heeft hier een filmpje van gemaakt, ik hoop dat ik deze kan uploaden.

Vanavond gaan we de stad in en morgenavond hebben we ook een feest waarvoor we zijn uitgenodigd. Volgende blog kan ik waarschijnlijk meer vertellen over het nachtleven in Paramaribo:)

Liefs uit het bloedhete Suriname.

  • 27 Februari 2014 - 17:08

    Mam:

    Ha die Wil, heerlijk weer je leuke verhalen te lezen. We hebben elkaar net gesproken via skype maar toch mooi. Je kunt zo heerlijk schrijven, we kunnen het bijna mee beleven.
    Heel veel plezier met het nachtleven daar, doe je wel voorzichtig?
    Liefs uit een nat en druilerig Hardenberg. Xxx

  • 27 Februari 2014 - 19:34

    Tante Gerda:

    Hoi Wil,jaja feestje hier feestje daar,geniet er maar van het kan nu nog toch? hier regent het op moment en ik moet de hond zo nog uutlaten brr,dus kom maar op met die zomer.haha,nou Wil tot mails altijd leuk die verhalen,ps,heb je mijn andere nichtje van henk zijn kant al ontmoet via kerk oid?annet van dorp heet ze.

    liefs Gerda uut Kampen

  • 27 Februari 2014 - 23:38

    Juut:

    Leukleuk! Fijn dat je onderzoek goed loopt! Leuke dingen heb je weer meegemaakt!
    Doe je voorzichtig daar? (Vooral met uitgaan;)) liefs en tot je volgende verhaal! X

  • 28 Februari 2014 - 08:17

    Ferdinand:

    Hoi Wil,

    Mooi dat het goed gaat met onderzoek, dat is tenslotte de hoofdreden van jullie verblijf :-).
    Succes ermee!
    Leuke andere dingen maken jullie mee!
    En ja, dat over die apen is inderdaad discriminerend! ;)
    Binnenkort nog een keer FaceTimen met Roos? Ze ligt momenteel lekker te kraaien (terwijl ze moet slapen...).

    Gr
    F

  • 28 Februari 2014 - 15:24

    Anje:

    Hoi Willeke,

    Heerlijk om weer een verhaal van je te lezen en inderdaad, je sleept ons gewoon mee in je verhalen, net of we het zelf meemaken. Heb je de apen nog de groeten van mij gedaan? Anders moet je even terug hoor (-; Heftig dat je trieste verhalen hoort over het leven daar, maar goede stimulans voor jullie onderzoek! Succes ermee en pas goed op jezelf! xxx tantanje

  • 10 Maart 2014 - 10:58

    Herman En Jenneke:

    Wat een ervaring zal dat zijn voor jullie mooi dat je nu aan de slag kunt met het onderzoek we wensen jouw heel veel succes en een zonnige groet van uit Bergentheim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 9953

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Suriname2014

Landen bezocht: