Hard werken en geniale tripjes - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu Hard werken en geniale tripjes - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu

Hard werken en geniale tripjes

Blijf op de hoogte en volg Willeke

17 Maart 2014 | Suriname, Brokopondo

Afgelopen week is het met het onderzoek niet zo geweldig gegaan. Zo positief de feedback maandag was, zo negatief was de feedback woensdag. We hebben ons halve verslag weer aangepast en krijgen hopelijk binnenkort weer feedback zodat we verder kunnen. Dat moet ook wel want de tijd dringt, over 6,5 week land ik alweer in het mooie Nederland.

De week was niet erg positief maar het weekend was daarentegen GEWELDIG. We gingen met de meiden op trip naar Brownsberg en Stone Island. Zegt jullie natuurlijk niets dus ik zal even vertellen wat het inhoudt. We begonnen onze trip ’s ochtends, we moesten naar een terras komen en zagen daar een grote groep jongeren staan, gezellig dachten we; nieuwe mensen. Vol goede moed gingen we ons voorstellen, maar helaas zij gingen ergens anders naar toe. Na lang wachten kwamen er 3 Belgische vrouwen aanlopen, waarvan één 40+ en twee 50+. En ja hoor, dat waren onze medereizigers. De rest van de bus werd volgestopt met een grote groep andere Belgen die de zelfde richting op moesten en we vertrokken naar het zuiden.

Na een uurtje of twee rijden op een asfaltweg, waar we langs de weg allemaal kleine primitieve familiedorpjes zagen, kwamen we bij een hobbelige, rode zandweg. We moesten helemaal naar boven en dat was soms best eng, de berg was stijl, de bus was oud en er zaten veel kuilen in de weg. De terugweg hoorden we (gelukkig pas op de terugweg) dat precies een jaar geleden met de zelfde trip een Nederlandse stagiaire is omgekomen omdat de remmen stukgingen van zo’n busje. Gelukkig ging bij ons alles goed en we kwamen boven aan de berg. Door een super mooie omgeving gingen we afdalen, de gids vertelde van alles over bomen, planten en dieren. We hoorden een aap bevallen, zagen mega grote salamanders en om ons heen vlogen felblauwe vlinders. De hele apotheek was te vinden in de bossen; een boom waar Betadine van werd gemaakt, rustgevende bladeren en helende mieren. We hebben veel dieren en super mooie natuur gezien. Soms was het best stijl en gevaarlijk. Mijn afgetrapte All Stars hadden nou niet dat je zegt goed profiel dus van de wandelstok die we mee moesten nemen heb ik zeker gebruik gemaakt. (foto) Eenmaal aangekomen bij de waterval was ik zo nat van het zweet dat ik er géén seconde over hoefde na te denken of ik onder de waterval wilde(foto). Dat was zo lekker! Heerlijk schoon water, de zon scheen waardoor zich regenbogen vormden op de stenen. Het was echt heerlijk, toen moesten we weer omhoog, nog verder dan de bus want we gingen klimmen tot de top.(foto’s) We hadden een erg mooi uitzicht over het stuwmeer, bijzonder gezicht want het is een stuk bos/oerwoud was ze vol hebben gepompt met water. Waarschijnlijk hadden ze geen zin/geld/tijd om de bomen weg te halen dus er komen allemaal boomstronken boven het water uitsteken. Eindelijk om 4 uur kregen we onze lunch, we hadden het al geraden; rijst met kip.

We reden door naar het meer waar Stone Island in ligt. Eerst namen we een ‘duik’ in het meer (foto). Overal stonden boomstronken dus we moesten uitkijken. Ook zwommen er piranha’s maar ze zeiden dat ze ons niet zouden bijten als we bij de kant zouden blijven. Wel werden we gebeten door miljoen kleine visjes, de zelfde visjes waar je in Nederland met je voeten in kunt. Omdat mijn rug aan het vervellen is hebben ze genoeg kunnen eten. Ook hebben we onze handdoeken uitgewassen (foto) ze waren nogal vies nadat we in de waterval waren geweest.
Het avondeten, je raadt het al; rijst met kip. We hebben mooie volle maan gezien, kampvuur gemaakt, en heerlijk biertjes & Borgoe cola gedronken aan het water. Ook heeft de gids een poging gedaan om mij de salsa te leren. Ik heb me kapot gelachen met en om onze Belgische tantes omdat ze toch nét andere humor hebben. Toen we rond 1 uur wilden gaan slapen waren we nogal bang. Onze Gids en een vriend van hem waren de hele tijd aan het ouwehoeren. Onze deur kon niet op slot en we hadden geen ramen in onze kamer waardoor iedereen naar binnen kon. We zijn maar met z’n 3en in bed gaan liggen (foto). Op een gegeven moment dachten we dat ze iets aan het doen waren en we begonnen heel hard te gillen, ze stormden onze kamer binnen waardoor we nog harder moesten gillen. Ze beloofden niet meer vervelend te doen maar Mariëlle is toch maar bij mij in bed gebleven. Na een halve, brakke nacht werden we om 5 uur wakker van de hanen.

We hebben een heerlijke duik genomen in het meer (foto) en zijn met een bootje het water op gegaan (foto). We zijn langs goudzoekers gekomen en hebben gezien hoe ze aan het werk zijn. (foto) Helaas begon er een tropische regenbui die de hele middag aanhield waardoor we niet verder het meer op konden om piranha’s te vissen. Het regent dan zo ongelofelijk hard ineens, en dan houdt het weer op en is de grond binnen een kwartier weer droog; heel bijzonder. Na lang, heeeel lang wachten werden we opgehaald door het busje wat een lekke band had. Thuis konden we eindelijk weer douchen en hebben we tot laat verhalen uitgewisseld met de jongens die dit weekend 2 andere uitjes hadden.

Het was een zeer geslaagd weekend, ik geniet hier van de mooie natuur en cultuur. Ook vandaag, het is een nationale feestdag. Vandaag vieren we Holi Phagwa, een Hindoestaans feest wat in Suriname erg groot gevierd wordt. We zitten al klaar in onze witte kleding en gaan straks naar het onafhankelijkheidsplein om elkaar onder te gooien met gekleurd poeder en lekker te dansen (het schijnt dat DJ Chuckie komt, ik ben benieuwd). Volgende blog zullen er wel gekleurde foto’s van mij verschijnen. Vrijdag tot zondag gaan we de jungle in met onze buurman, zin in!

• 17 Maart 2014 - 16:44

Gerda:

je vermaakt je prima zo te lezen,leuk hoor,straks kun je hier in nl.niet meer wennen,moet je weer aan de bak,maar voor nu geniet ervan,tot mails.

gr tante Gerda.

• 17 Maart 2014 - 16:50

Mam:

Hoi Wil,
    Wat maak je daar toch leuke en grappige dingen mee, heerlijk, moet er gewoon om lachen. Hopelijk kun je deze week vol aan de bak met je onderzoek zodat je niet voor niets zo'n lange reis hebt gemaakt.
    Veel plezier straks bij het komende feest, laat je maar lekker vol kleur gooien zodat je er de volgende keer mooi gekleurd op staat

• 17 Maart 2014 - 19:33

Pap:

Hallo Willeke,
    Fijn dat je zo kunt genieten van de natuur, dit word een onvergetelijke stage.
    Je moet niet je opdracht vergeten waarvoor je naar Suriname gegaan bent.
    6,5 week is zo voorbij, dus nog even flink aan het werk.

Hartelijke groeten pap

• 18 Maart 2014 - 22:07

Anje:

Heej, gillende keukenmeiden, ik moet nog steeds lachen om het verhaal in bed, zie het zo voor me. Ondertussen heb ik jullie gekleurd en wel voorbij zien gaan op face-book. Leuk idee zo'n feest, moet je invoeren in Nederland. Zie nu al weer uit naar het volgende verhaal! Veel succes en plezier verder en liefs van hier. xxx

• 19 Maart 2014 - 13:11

Gerda:

Oh wat heerlijk herkenbaar Willeke!!!Hobbelen over de bauxietweg, onder de waterval staan bij Browsberg. En de liters borgoe-cola.... Vol ongeduld wacht ik op je volgende verhaal! Weekendje Nieuw-Nickerie vond ik ook erg leuk. Of juist de andere kant op, naar Frans-Guyana. Geniet ze nog eventjes!!!