Ik wil niet meer naar huis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu Ik wil niet meer naar huis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu

Ik wil niet meer naar huis

Blijf op de hoogte en volg Willeke

24 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

(Eerst dit; ik zet niet telkens meer tussen haakjes 'foto' want ik zet de foto's er gewoon bij en de foto's hebben wel een titel)

Zoals de titel al zegt, ik wil hier blijven. Ik heb geweldige dingen meegemaakt. Eerst hadden we, zoals ik in de vorige blog beschreef, afgelopen maandag Holi Phagwa. We begonnen om 15.00 in de palmentuin, dat is een grote tuin met allemaal palmen (verrassend hé) midden in de stad. Er werd Hindoestaanse muziek gedraaid en iedereen gooide met gekleurd poeder op elkaar. Om 19.00 vertrokken we naar het Onafhankelijkheidsplein voor het ‘echte’ feest. DJ Chucky kwam inderdaad draaien, van 20.00 tot 24.00. Het was perfect, gezellige sfeer, heerlijke temperatuur, sterrenhemel en heerlijke dansmuziek. Helaas was om 21.30 het drinken al op en je mocht ook niks meenemen naar het terrein waardoor we erg dorstig waren. Ik ben uit wanhoop maar ijsklontjes gaan eten want ik had zo’n dorst. Eenmaal thuis hebben we heel goed gedoucht want we waren nog al vies. Vandaag, precies een week later, zijn de restjes verf nog zichtbaar op mijn huid. Gelukkig slijt het langzaam:)

Toen een week lang onderzoek, pfff dat gaat niet allemaal zoals gepland. Gelukkig kunnen we nu weer concreet aan het werk, maar de 5 weken dat we hier nog zitten hebben we ook hard nodig. We hebben een hele strakke planning gemaakt en als we ons daar aan kunnen houden dan redden we het. Lets hope so.

En toen werd het vrijdag, eerst een ochtendje knallen aan school en eind van de middag werden we opgehaald door Maurice en Jimmy (onze huisbaas en een vriend van hem). De buurman, John Bouterse, en zijn vriendin kwamen met een jeep achter ons aan. De heenweg was al hilarisch want Maurice en Jimmy houden wel van een grapje, wij ook dus dat kwam goed uit. We moesten erg lang rijden over een zandweg, lekker rood zand door de bauxiet. Het busje was nogal vol beladen en het was niet echt een succes met alle gaten in weg. Wel was het prachtig om te rijden door de bossen want we zagen echt mooie omgeving en veel primitieve dorpjes waar indianen en marrons (weggelopen slaven) wonen. We gingen steeds verder het bos in en kwamen uit bij het terrein van John. Het was prachtig, allemaal ‘hutjes’ gemaakt van palmbladeren. De daken zaten vast op boomstronken en het had geen muur, dus we sliepen in de open lucht. Tussen deze boomstronken maakten we onze hangmatten vast, gezellig naast elkaar. Naast ons hutje stroomde een beekje, het water was bruin want dat is altijd in de jungle (de bladeren van de bomen vallen in het water en daardoor kleurt het bruin). Ondanks de bruine kleur was het water wel helder. We hadden een wc, alleen geen stromend water en elektriciteit dus als we naar de wc waren geweest moesten we een emmer vullen in het beekje en doorspoelen. Vooral in de avonden was dat spannend omdat we goed op grond moesten kijken voor slangen.

We hebben dit weekend vooral erg genoten van de omgeving en de gezelligheid. Ik heb zoveel gelachen, John en Jimmy vertelden erg veel moppen. Ze waren eigenlijk niet grappig maar de manier waarop ze het vertelden en op elkaar reageerden was hilarisch. Het slapen in de hangmat was ook een beleving. Er bleven vuurtjes aan voor de dieren en anders was het erg donker waardoor je de omgeving een beetje kon zien. Pas als we allemaal stil waren hoorde ik hoeveel geluiden de jungle heeft. Vogels, kikkers, apen, buffels, krekels (die kunnen hard! Frankrijk is daar niks bij) en nog heeeel veel andere dieren die ik niet ken. Ik keek vanuit mijn hangmat op het beekje en ik hoorde de vissen springen. Het was echt heel bijzonder. Wel wennen in zo’n hangmat slapen, de tweede nacht ging gelukkig beter. In het weekend hebben we nog een aantal dingen gedaan:

- Gezwommen in het beekje natuurlijk, heerlijk koud water. Het was ook gelijk onze douche dus we hebben een aantal keer een duik genomen. Voor zover je het een duik kon noemen want het was niet dieper dan een meter.

- Gewandeld door de jungle. We zaten erg veel bijzonder bomen, lianen, vruchten (wilde ananassen ook), vogels, vlinders. De jongens zagen een vogelspin, ik was blij dat ik dat niet zag. Wel zagen we een giftige slang die over het pad liep.

- John had een groot geweer bij zich voor als er een zwarte panter, hyena, tijger of buffel ons zou aanvallen. Hij liep telkens rond met dat ding.

- We gingen kampvuur maken, zelf hout halen en achter op de auto zitten door de bossen. Maurice had zijn gitaar mee dus we hebben lekker gespeeld bij het kampvuur.

- We hebben een intervisie zitting gedaan aangezien we er 2 moeten houden in Suriname en we er dit weekend alle tijd voor hadden. We hebben hele goede gesprekken gehad midden in de jungle, was bijzonder.

- Er vielen grote torren en salamanders van het dak op ons. Dood eng en de jongens lachten ons telkens uit.

- Borgoe cola gedronken en borgoe sap. Lekker die Borgoe.

- Veeeeeeeel gegeten. John had van alles zelf gemaakt; kokoskip, hertenvlees (had een vriend van hem geschoten), vis, rund en nog veel meer. Maar hij had ook zelf allemaal snacks gemaakt. En ze aten niet 3 keer op een dag maar wel 5 keer, echt veel.

- De terugweg ging de auto van John stuk, snap niet helemaal wat er stuk was. Iets met een bout en een band dat was gesprongen oid. En iets met de accu want hij moest met lichten uitrijden daarna. Hij redde het toch tot de bewoonde wereld en daar is hij gemaakt. Ik was al bang dat we daar moesten overnachten. Leuk als het donker wordt en alle wilde dieren wakker worden….

Thuisgekomen heeeeerlijk gedoucht, lekker weer schoon. Het was echt een van de tofste dingen die ik heb meegemaakt. Wat een geweldige natuur. Nu helaas wel volop bezig met het onderzoek. Ik kijk uit naar het volgende weekend! (En ook wel een klein beetje naar 2 mei:))

  • 24 Maart 2014 - 21:39

    Inge Jansen:

    Wat een mooi reisverslag heb je beschreven. En wat maak jij veel mee in korte tijd. Geniet er nog even van. Succes met je afstudeerproject Willeke! groetjes uit Harderwijk

  • 24 Maart 2014 - 21:53

    Mam:

    Hoi Wil, da's ook wat dat je niet meer naar huis wilt, arme Sander.
    Wat een geweldig avontuur maak je mee, en wat kun je dan genieten van alles wat en geschapen is. Prachtig om te lezen hoe bijzonder goed jullie het samen hebben. Heel mooi.
    Sterkte verder met jullie onderzoek, hopelijk gaat het lukken in komende 5 weken.
    Liefs uit het prachtige Hardenberg. Xxxx

  • 25 Maart 2014 - 19:49

    Tante Gerda:

    wow Wil, wat maak je wat mee en leuke foto"s ook,vooral die met die dikke buks,echt leuke verhalen kun je schrijven zoals je mam al eens zei,net of je er bij bent en het meemaakt,alleen die slangen dat is dan ietsie minder,brr ik heb dan meer met spinnen als ik mocht kiezen,maarja je weet het maar nooit,en lopen daar echt wilde dieren,panters enzo? nou tot je volgende blog enne bedankt voor je mail.

    liefs oen tante uut kampen.

  • 28 Maart 2014 - 12:07

    Jannie Ypenga:

    Hey Willeke, wij genieten ook mee van jouw geschreven stukken. Heerlijk om te lezen. bedankt. We horen van Margreet natuurlijk ook veel verhalen via skype of app. dit is gewoon leuk om nog even na te lezen. Geniet er nog maar lekker van en succes met jullie 'schoolwerk'. groetjes ût Grunn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 9950

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Suriname2014

Landen bezocht: