Intens genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu Intens genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu

Intens genieten

Blijf op de hoogte en volg Willeke

14 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik ben tot de conclusie gekomen dan mijn verblijf hier in Suriname bestaat uit uitersten. Bijvoorbeeld; het is hier altijd intenst warm, de zon brand zo hard dat ik soms verwacht dat er rook van mijn huid afkomt (ik keek op internet en uv index is hier 14, dat is extreem (weer zo’n woord) warm en je kunt in een paar minuten verbranden). Misschien komt het omdat ik alles zo intens kan ervaren, er erg weinig afleiding. Maar we passen ons wel snel aan aan dit nieuwe leven. Waar we de eerste week stonden te wijzen wanneer er mooie vlinders/kolibries/libellen en andere dieren in onze tuin en ons huis waren, begint het nu al heel normaal te worden. Er lopen constant mieren over onze tafel en als ze op mijn eten lopen schiet ik ze gewoon weg. We nemen genoegen met een meertje als er een weekend geen douch is, ik was mijn voeten niet meer 3 keer op een dag omdat ze telkens vies zijn en als we een weekend op trip zijn praten we al over thuis, waarmee we Basito-thuis bedoelen, de straat waar we wonen in Suriname.

Genoeg over aanpassen en gewenning, ik heb een geweldig weekend gehad. Ik ben grenzen overgegaan en heb mijn grootste angst overwonnen; spinnen! Ik zal bij het begin beginnen. Eerst moesten we 4 uur in de auto, dat was prima want het was een fijne auto. We reden middel door de jungle op een weg vol kuilen en gaten en kwamen een grote slang tegen. Ook waren er plekken waar mega veel vlinders zaten (zeker wel 100 bij elkaar), als we dan heel zachtjes langsreden dan vlogen ze allemaal op en om onze auto heen, erg mooi! Toen moesten we 3 uur met de boot, weer zo’n open bootje die heel erg schommelde. Af en toe gingen we zo scheef dat het water over de rand kwam, al onze spullen zaten in vuilniszakken dus zijn gelukkig niet vies geworden. We hebben een tussenstop gedaan op een onbewoond eilandje waar we lekker hebben gezwommen, alles was daar trouwens onbewoond, je kon daar niet met auto komen. Eenmaal aangekomen bij ons verblijf waren we het wel zat, zere kont van het zitten aangezien mijn stuitje nog steeds pijn doet van de val uit de hangmat. We sliepen in een heel groot open ‘gebouw’ op de 2e verdieping. Op de foto is dat helemaal links. Vanuit onze hangmat konden we het water zien en horen, erg leuk. Het hele dak zat vol vleermuizen, gelukkig lagen we met z’n 5en naast elkaar en was het niet eng.

Na het eten en twee Borgoe (dat had ik wel nodig) zijn we op zoek gegaan naar vogelspinnen. Eerst hebben we een ‘kleine’ gevonden die we hebben vastgehouden en daarna een grotere (die van de foto). Het was echt heel erg eng en bijzonder. Vooral bij de 2e want ik was best bang maar moest rustig blijven omdat hij anders agressief kon worden en dan was het wel gevaarlijk. De spin was eigenlijk heel zacht, daarna weer vrijgelaten.

De volgende dag vertrokken we om de berg te beklimmen, eerst met de boot waar ik met mij voeten in het water stapte waardoor mijn kapotte allstars doorweekt waren. Eerst moesten we 3 uur wandelen. Wij gingen in een aparte groep omdat ze dachten dat wij hard konden lopen. Nou dat hebben we geweten, het was bijna rennen. Middel door de jungle, berg op, berg af onder boomstronken door en over beekjes springen. Het tempo zat er flink in. We moesten goed op de grond letten want er waren slangen. Doordat we zo hard liepen hebben we een uur ingehaald en waren we al na 2 uur bij de voet van de berg. Toen begon de klim, pal in de zon op grote rotsen. Dat was ongelofelijk afzien, het was zo warm en voeten deden pijn. Het uitzicht was het prachtig, echt heel erg mooi. Toen weer naar beneden, half strompelend en glijdend over de rotsen. En weer de zelfde weg terug, heuvel op en heuvel af. Dat was nog meer afzien want we werden moe en concentratie was minder waardoor we vaker struikelden. Opnieuw de terugweg een uur ingehaald waardoor we 2 uur eerder aankwamen dan gepland. We konden zwemmen in de waterval waar Pieter en ik binnen 1 minuut werd gebeten door vissen, het begon te bloeden dus ik ben toen maar aan de kant gaan zitten waar ik werd gebeten door rode mieren en steekvliegen. Dat was iets minder. Toen kwam ik er ook achter dag ik 8 blaren had waarvan 2 mega grote onder mijn voeten, geen wonder met die natte allstars en 6 uur rennen door de jungle.

Omdat we zoveel verder hebben meegemaakt dit weekend ga ik weer even in puntjes verder omdat het anders zo’n lang verhaal wordt:
- Toen we terugkwamen van de toch ging onze gids aapjes roepen. Ze kwamen door de bomen naar ons toe en aten uit onze hand. Zooooo lief.

- De omgeving was daar erg mooi, het water stroomde over en door de rotsen en als je daar alleen zat dan was het alsof je even alleen op de wereld was. In dat water konden we ons ook wassen, lekker haren wassen terwijl je zwemt.

- In de avond gingen we op zoek naar slangen, in het donker met een zaklamp door de jungle en ik kon amper lopen omdat mijn voeten zo’n pijn deden. Helaas geen slangen gevonden want het was volle maan.

- De volgende dag gingen we weer een stuk lopen, ik mocht de slippers van Frits aan want die waren wat steviger dan de schoenen van mij. Ik heb de hele weg op de zijkant van mijn voeten gelopen waardoor ik nu mega spierpijn heb in mijn schenen.

- Ik ging met onze gids (Gerrit heet hij, het is echt een held trouwens. Een hele lieve meneer) muziek maken op trommels. Uiteindelijk waren de mensen (Belgen) die boven ons sliepen boos omdat ze wilde slapen. Toen we iets moesten ophalen boven botsen Mariëlle en ik tegen hangmatten aan waar mensen sliepen, we begonnen maar Belgische woorden te zeggen zodat ze niet wisten dat wij dat waren.

- De terugweg in de boot begon het een aantal keer te stortregenen, echt tropische regenbuien en het was heeel erg koud en het bleef maar doorgaan. Gelukkig was de boot lek waardoor er steeds warm water uit de rivier in de boot stroomde waar we onze voeten in konden doen. Omdat we geen droge kleren meer hadden ben ik in de auto gaan zitten met mijn pyjama -shirt en KLM deken als rok. Ik liep kreupel en dat zag er best wel hilarisch uit.

Ik heb het idee dat het niet half overkomt hoe prachtig en geweldig dit weekend was. Misschien zeggen de foto’s iets meer. We gaan ons nu snel weer richten op het onderzoek en vanavond naar Noah in de bios, ik ben benieuwd. Volgend weekend blijven we in Paramaribo maar het weekend daarna, wat ook gelijk ons laatste weekend hier is, gaan we weer een tripje maken. Er zal dan wel weer een blog verschijnen!

(Om alle foto's bij mijn blog te zien moet je naar het overzicht van de foto's gaan omdat hij bij mijn blog niet alle foto's neerzet)

  • 14 April 2014 - 22:27

    Mam:

    Lieve Wil,
    Wat een ongelovelijk spannend verhaal. Je maakt wat mee daar en dan die mooie foto's. Prachtig. Hopelijk wordt je volgende trip nog weer mooier ( kan bijna niet)
    Geniet nog de laatste weken en dan kunnen we elkaar weer knuffelen. Liefs, xxxx

  • 14 April 2014 - 22:48

    Pap:

    Lieve Willeke,
    Wat heb je weer veel meegemaakt, spanning en ontspanning.
    Mooi dat je daar zo van kunt genieten.
    Nu de puntjes nog op het project want daarvoor ben je toch in Suriname?
    Succes er mee.
    pap

  • 16 April 2014 - 17:34

    Sander:

    He liefje, klinkt echt super! Helemaal blij voor je :) (maar ik verwacht wel dat je ook écht aankomt op 2 mei!!)

  • 16 April 2014 - 20:18

    Inge Jansen:

    Wat een spanning en ontspanning heb je de afgelopen tijd gehad. Heel bijzonder wat je hebt gezien en meegemaakt. Geniet nog van de laatste weken! Willeke je kunt alles mooi en spannend verwoorden in je blog. Ik heb al je verhalen met veel plezier gelezen. Een lieve groet van Inge

  • 16 April 2014 - 20:25

    Tante Gerda:

    heej Wil,
    keizers wat maak je wat mee daar,slangen zoeken in de nacht?brr mij niet gezien,ga liever mijn bed opzoeken haha,vandaag hier mooi weer,ben met vriendin wezen shoppen heel gezellig en lekker terrasje zitten ook natuurlijk,maar dat zal jij ook vast wel doen ,lekker genieten ,nou Wil succes met alles en tot je volgende blog,errug leuk weer iedere keer die verhalen van jou,echt komisch,

    dikke knuffel Gerda.

  • 19 April 2014 - 11:24

    Anneke:

    Hee Willie! Leuk hoor! Veel plezier nog 2 weekjes!

  • 20 April 2014 - 17:05

    Coby:

    Hi Wil,
    Wauw, wat 'n avonturen! Je verstaat de kunst om me mee te slepen in je verhalen, heerlijk om te lezen! Je geniet met volle teugen en daar zijn we blij mee. Maar stiekem kijken wij wel heel erg uit naar 2 mei hoor, dan heeft de scheiding wel weer lang genoeg geduurd! Veel succes met 't afronden van je opdracht deze twee weken en je hebt nog 'n leuk afscheidsweekend voor de boeg begrijp ik. Leuk dat je zoveel fotos erbij zet, inderdaad: wat 'n prachtige natuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 9950

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Suriname2014

Landen bezocht: