Moi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu Moi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Zwolle - WaarBenJij.nu

Moi

Blijf op de hoogte en volg Willeke

16 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,
Weer een verhaaltje vanuit het warme Suriname, momenteel nog wat extra warm want mijn airco is stuk. Hopelijk wordt hij snel gemaakt, maar ik ga daar maar niet vanuit want in Suriname betekent morgen vaak volgende week. Op dit moment moet ik telkens lachen om onze Chinese buurman. Hij kijkt Chinese tekenfilmpjes, moet telkens heel hard lachen en omdat er geen ramen zijn kan ik meegenieten.

Vanochtend zijn we naar een kerk geweest. We kwamen er om 10 uur (het duurde tot half 2, best lang) en het was al begonnen, ze zongen echt super mooi en er werd gedanst. De preek werd voor ons vertaald want het was in het Surinaams. Er werd veel geschreeuwd en mensen gingen naar voren en vielen op de grond, door de Geest denk ik. Het was wel een bijzondere ervaring, het leek wel op de kerk waar ik in Tanzania naar toe ging. We gaan nog wel verder kijken naar een kerk wat ook in het Nederlands is.

Verder hebben we onze eerste afspraak gehad met het ministerie, we moesten netjes gekleed (foto) en het was erg bijzonder. Een groot verschil met hoe het in Nederland geregeld is. Na het gesprek hebben we een biertje gedronken op een terras waar ze de Olympische spelen uitzonden, we konden Nederland zien schaatsen samen met andere Nederlanders. Morgenvroeg om 8 uur hebben we weer een afspraak bij het ministerie. Het onderzoek is nog steeds niet helder helaas.

Omdat ik het verhaal niet te langdradig wil maken nog een paar korte dingen:
- Op mijn verjaardag gingen we uit eten bij een Javaans restaurant. Ze verkochten geen alcohol maar we mochten ons eigen drinken kopen bij de supermarkt 2 huizen verder op. Het eten was zo pittig dat het voelde alsof mijn hele tong in de fik stond. De mensen in het restaurant lachten ons uit.

- Vorige week waren we eigenlijk op zoek naar de kerk waar we vanochtend waren, maar we belandden in een Jahova kerk. Ze waren heel gastvrij en we durfden niet weg te gaan, we hebben zo’n 2 uur Bijbelstudie gedaan in de hitte terwijl we de leuke dansmuziek van de andere kerk hoorden, dat was best hilarisch.

- De aap zat weer op ons dak (foto) de dierenarts is gekomen en heeft hem gevangen.

- We zijn op de fiets naar een rivier geweest en zijn overgestoken met een kleine boot (foto) We kwamen uit bij fort Nieuw Amsterdam en hebben het openluchtmuseum over slavernij bekeken. Daarna moesten we ellendig lang fietsen en over een brug die nogal stijl was (foto) er stond voor de brug dat de helling 6% was en achteraf bleek dat je helemaal niet mocht fietsen op die brug. De Surinamers aan wie we vertellen dat we op die brug hebben gefietst lachen ons uit.

- De chinees van de winkel (foto) zegt moi terug, klinkt erg grappig want het is met een chinees accent.

- De muggen zijn hier vreselijk, je krijgt hele lelijke rode bulten en ze jeuken als een gek.

- Er zijn veel salamanders, ook in huis en op onze slaapkamers. Als je hun staart vastpakt (dat doe ik niet, want ik vind ze een beetje eng) dan rent de salamander weg en blijft de staart leven, heel zielig.

Tot slot; valentijn is hier een bijzondere dag, het is een nationale feestdag en mensen zijn vrij van hun werk. Iedereen roept naar elkaar: ‘Fijne Valentijn!’, overal hangen hartjes en er zijn feesten. Midden op de dag kwam er een auto aanrijden, er stapte een vrouw uit en ze was op zoek naar mevrouw Willeke Odink. (Het is erg grappig hoe ze mijn naam zeggen, ik kan het helaas niet laten horen maar het is wel met een leuk Surinaams accent) De vrouw gaf mij een roos met een kaartje(foto), Sander had deze naar mij gestuurd. Ik vond het super leuk:) de mevrouw heeft mij nog op de foto gezet voor de website, ze leek het zelf ook erg leuk te vinden.

Tot zover deze update uit het mooie Suriname ik ga nog even in de zon zitten:)

  • 16 Februari 2014 - 23:30

    Gerda:

    Hey Willeke,
    Erg leuk om je verhalen te lezen! Ben je al bij Broki geweest (geeeen idee of die nog bestaat hoor)? Dat vond ik een heel leuk cafeetje met allemaal hangmatten :)
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    Groetje Gerda

  • 17 Februari 2014 - 08:58

    Anje:

    Hoi Willeke,

    Wat leuk om weer een verhaal van jou te lezen! Wat moeten jullie een geduld hebben zeg, als een dag een week duurt. Hopelijk gaat jullie onderzoek nog lukken. Was het nou echt waar van die aap? Op de foto kan ik er niets anders dan een aap van maken. En ik maar denken dat één van jullie op het dak was geklommen. Wat heb je toch een lieve lieve vriend, dat hij die roos kilometers ver laat reizen om bij jou te laten komen (-: Grappig trouwens dat Valentijnsdag daar zo uitbundig gevierd wordt. Nou, veel plezier nog en zit die minister daar maar een beetje achter de broek aan. Groetjes van de Pinksterbloem! xxx

  • 17 Februari 2014 - 09:14

    Mam:

    Hoi lieve Wil,
    Wat kun je toch heerlijk schrijven,het is net of ik erbij ben bij wat je allemaal beleefd.
    Leuk die foto's, wordt het allemaal nog echter van. Ik wens je heel veel succes maar ook zeker veel plezier bij alles wat je mee maakt. Geniet

  • 17 Februari 2014 - 12:53

    Tante Gerda:

    heuj Wil,
    leuk die verhalen zie het zo voor me,haha,doe de groetrn an de chinees en tot mails,geniet er nog van,wij zijn net terug van weekendje winterberg,errug gezellig en het heeft gesneeuwt,heerlijk.

    liefs Gerda.

  • 18 Februari 2014 - 15:25

    Rosalie En Judith:

    Prachtig verhaal! Superleuke, gekke, hilarische dingen maak je mee.

    We hopen dat je heel snel meer duidelijkheid heb wat betreft het onderzoek!

    Geniet lieve Wil!

    Dikke kus en een knuffel van Rosalie en Judith

  • 18 Februari 2014 - 19:14

    Ferdinand :

    Haha, mooi en leuk verhaal zus en al veel meegemaakt zeg!!
    Succes daar met de warmte, muggen en het uitgelachen worden.

    XXX
    F

  • 19 Februari 2014 - 19:26

    Inge Jansen:

    Willeke wat een mooi verhaal heb je geschreven! je vermaakt je prima zo te lezen. Geniet van het mooie land en de cultuur...Hier zijn de muggen erg bij het water...bij jullie zal het wel een beetje erger zijn
    liefs uit Harderwijk

  • 19 Februari 2014 - 20:01

    Willeke:

    Hoi!

    Gerda; We zijn er nog niet geweest, we zijn nog aan het kijken waar leuke barretjes en cafeetjes zijn. Ik ga zeker op zoek naar Broki want dat lijkt me erg leuk:)

    Tante Anje; Jazeker is de aap echt maar hij is wel erg lief.

    Iedereen: bedankt voor de leuke berichtjes:) Het onderzoek is een stuk helderder nu dus we zijn hard aan het werk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 9950

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Suriname2014

Landen bezocht: